יום רביעי, 16 באפריל 2014

שותפות במקרקעין

כיום בישראל ניתן למצוא הרבה קרקעות שנמצאות תחת בעלות משותפת, של שני אנשים או יותר, כלומר חולקים בעלות על אותו שטח שווה בשווה. האנשים החולקים אותן קרקעות הם לרוב אנשי עסקים שמודעים לחשיבותו של הסכם שיתוף המבהיר את יחסיהם, אך כאשר מדובר באנשים פרטיים אשר חולקים שטח משותף עליהם להיעזר בעורך דין מקרקעין בכדי לערוך הסכם שיתוף.

יש מספר דוגמאות שניתן למצוא לקרקע משותפת של שני אנשים או יותר. אחת מהן היא במצב של שטח המיועד לבנייה של בתים פרטיים, דו-משפחתיים. דוגמא נוספת היא מצב של אנשים שרוכשים יחדיו קרקע לצרכים חקלאיים.

ההגדרה הפשוטה של שותפות במקרקעין היא שכל סנטימטר בקרקע המשותפת שייך באופן שווה לאנשים שהשטח נמצא בבעלותם ואין חלוקה גיאוגרפית מוגדרת לכל צד בשותפות. בכדי למנוע מריבות חשוב להגדיר הסכם שותפות בין הצדדים אשר יכלול בתוכו את הזכויות של כל אחד מהצדדים. ההסכם יכלול נקודות חשובות כגון: כיצד כל אחד מהצדדים יכול לנצל את השטח לטובתו, מה העלויות שכל אחד מהשותפים משלם על השטח, מה קורה במקרה של הפקעת השטח או במקרה של פירוק השותפות ועוד. להסכם תוקף משפטי ובמקרה של הפרתו ופגיעה בזכויות של אחד מהצדדים ניתן ללכת לבית המשפט.


יש מקרים שונים בהם השותפים לא פנו לעזרתו של עורך דין מקרקעין ולא חתמו על הסכם שיתוף, דבר שהוביל לפגיעה בזכויותיהם, מריבות על השטח, חריגות בבנייה ועוגמת נפש רבה. לסיכום, ניתן לראות שחשיבות ההסכם השיתופי לבעלי קרקעות משותפות היא רבה למען השקט הנפשי שלכם ולמניעת בעיות והוצאות משפטיות מיותרות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה